onsdag den 12. juni 2013

Rabarberboller

20 stk. 
Fra Amos Den Store Bagebog 3 - året rundt

Det skal du bruge
425 g mel
75 g blødt smør
2 1/2 dl mælk
25 g gær
50 g sukker
1 knsp. salt

Fyld
150 g snittet rabarber
25 g majsstivelse
50 g sukker
1/2 vaniljestang

Sådan gør du
1. Opløs gæren i den lunkne mælk, tilsæt sukker, salt, hvedemel og blødt smør
2. Ælt dejen til den er glat og smidig - dejen skal være blød.
3. Lad dejen hvile tildækket i 30 min.
4. Slå dejen ned, del den i 20 stykker og form til boller.
5. Lad dem hvile i 15 min.
6. lav en fordybning i bollerne med fingrene.
7. Bland rabarberne med  majsstivelse, sukker og vaniljekorn. (det skal kun lige vendes, ellers hænger der for meget ved)
8. Fordel rabarber i bollerne, og pak dejen omkring fyldet, så det er næsten helt lukket, læg på pladen













9. Lad dem efterhæve i 30 min.
10. Pensel med æg, og bag bollerne ca. 15 min. ved 200 grader (180 varmluft)
11. lad bollerne køle, og pynt med hvid glasur. 


1 kommentar:

  1. Uhm gode rabarberboller :-) skal helt bestemt prøves igen .. dejligt og friskt..:)
    se evt nogle af mine ideer på dyrberg.blogspot.dk
    vh Rikke

    SvarSlet